بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > کاشت مو : تزریق پی آر پی (PRP) چیست ؟ | مزایا و نتایج

تزریق پی آر پی (PRP) چیست ؟ | مزایا و نتایج

جوانسازی پوست صورت

داشتن پوستی شفاف و بدون لک چیزی است که همه آرزو دارند! همه ما حداقل یک‌بار در طول عمرمان آرزوی داشتن پوستی درخشان و براق مانند پوست سلبریتی‌های مورد علاقه خود را داشته‌ایم، این‌طور نیست؟ما مشکلات زیادی دررابطه‌ با پوست خود داریم، از مشکلات پیری و تیرگی گرفته تا لکه‌های تیره.

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که خون خود ما برای نیازهای آرایشی ما بسیار مفید است؟ آیا تابه‌حال نام PRP را شنیده‌اید و از خود پرسیده‌اید که PRP چیست؟ در ادامه، به طور کامل با PRP آشنا می‌شوید.

پی آر پی چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا PRP یکی از رایج‌ترین روش‌های غیر جراحی در زمینه زیبایی است. در این روش از پلاکت‌های خون برای تحریک رشد سلولی استفاده می‌شود.  این درمان نتایج فوق‌العاده‌ای هم روی پوست و هم برای مو دارد. برای پوست، به بهبود رنگ، تن، بافت و ظاهر پوست شما کمک می‌کند.

به طور خلاصه، PRP ترمیم بافت و تولید کلاژن را تقویت می‌کند. کلاژن در واقع عنصری است که روند درمان را تسریع می‌کند.  کلاژنِ بالاتر باعث ایجاد پوستی سفت و صاف می‌شود. ازاین‌رو، تحریک کلاژن از طریق PRP برای پوست مفید است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

در درمان ریزش مو با PRP

فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند، موهای نازک را ضخیم می‌کند، تعداد موها را افزایش می‌دهد و باعث رشد موهای جدید می‌شود. درمان PRP برای افراد در هر سنی مفید است. بیماران جوان می‌توانند متوجه بهبود کیفیت پوست خود شوند و افراد مسن می‌توانند نواحی دارای علائم پیری را هدف قرار دهند. پلاسمای غنی از پلاکت به پوست و مو تزریق می‌شود تا رشد سلولی را تحریک کند.

اهداف پی آر پی (PRP)

کاربردهای پی آر پی (PRP) زیاد است. مزایای بالقوه PRP منجر به علاقه گسترده به استفاده از آن برای رفع علایم پیری و بازسازی پوست شده است. با افزایش سن، علائم پیری آشکارتر می‌شود. 

این علائم عبارتند از سیاهی، پف زیر چشم و افتادگی پوست اطراف گونه‌ها، دهان و چشم. به‌طورکلی، این روش می‌تواند مشکلات زیر را درمان کند:

  • چین‌وچروک
  • حلقه‌های سیاه دور چشم
  • بافت ضعیف پوست
  • خطوط پیشانی
  • خطوط لبخند
  • خطوط گردن
  • چین‌وچروک پشت دست
  • افتادگی پوست
  • ریزش مو

علاوه بر شرایط فوق، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که تزریق PRP در درمان آسیب‌های مختلف مانند آسیب‌های مزمن تاندون، آسیب‌های عضلانی، آرتریت زانو و موارد مشابه مؤثر است.  درمان PRP عمدتاً در صورت، به‌ویژه در اطراف چشم، دهان و بینی استفاده می‌شود، اگرچه ممکن است در پشت دست‌ها و در سراسر بدن نیز استفاده شود.  همچنین، تزریق PRP در ناحیه دکولته نیز برای ایجاد ظاهری جوان‌تر و درخشان‌تر انجام می‌شود.

43 min

چرا از درمان پی آر پی (PRP) استفاده کنیم؟

تزریق PRP جایگزینی برای دارو یا جراحی است. کاندیدای ایده‌آل کسانی هستند که گزینه کمتر تهاجمی را به جراحی ترجیح می‌دهند یا کسانی که قادر به انجام عمل جراحی نیستند یا داروهای ضد درد را تحمل نمی‌کنند.

PRP دوره نقاهت بسیار سریع‌تری را ممکن می‌سازد و نسبت به جراحی درد کمتری دارد.

پی آر پی چگونه باعث جوانسازی می‌شود؟

در این روش بین 10 تا 30 میلی‌لیتر از خون بیمار به مدت حدود 10 دقیقه سانتریفیوژ می‌شود. هنگامی که گلبول‌های قرمز و سفید جدا شدند، پلاکت‌های غنی استخراج شده و به پوست تزریق می‌شوند. 

درمان با استفاده از کرم بی‌حس‌کننده موضعی روی پوست به مدت حدود 40 دقیقه انجام می‌شود.  سپس یک تزریق بسیار ریز در مناطقی که نیاز به درمان دارند دریافت خواهید کرد. کل پی آر پی (PRP) حدود 1 تا 2 ساعت طول خواهد کشید. بر اساس نیاز بیماران، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد PRP را با سایر درمان‌های جوانسازی ترکیب کند.  برای دستیابی به نتایج بهینه، 3 تا 6 جلسه درمانی در فواصل زمانی 4 تا 5 هفته موردنیاز است.

ما با شما تماس خواهیم گرفت.

برای دریافت مشاوره فرم زیر را پر کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرد.

شما چی ترجیح می‌دید؟(ضروری)

مزایای درمان پی آر پی (PRP) چیست؟

  • در درمان صورت PRP از منابع طبیعی استفاده می‌کند و خطر عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک را به حداقل می‌رساند.
  • تولید کلاژن طبیعی در این درمان، خطوط و چین‌وچروک‌ها را در یک فرایند ملایم کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد.
  • ماهیت ارگانیک این روش برای کسانی که می‌خواهند از محصولات و فرایندهای مصنوعی اجتناب کنند ایده‌آل است.
  • درمان PRP برای جنسیت خاصی نیست، بنابراین هم مردان و هم زنان می‌توانند از ظاهری طبیعی و جوان‌تر بهره‌مند شوند و از آن لذت ببرند.
  • درمان PRP نیازی به مداخله جراحی ندارد.
  • بهبود ظاهر پوست پس از درمان PRP ظریف و طبیعی است و نتایج ماندگاری دارد.

پی آر پی و جلوگیری از ریزش مو

ثابت شده است که این روش در درمان ریزش مو بسیار مؤثر است. بر اساس مطالعات انجام شده تزریق PRP باعث افزایش قطر مو، تسریع جریان خون در پوست سر و تأثیرات قابل‌ توجهی بر رشد مو می‌شود.  برای دستیابی به بهترین نتایج، ممکن است چندین تزریق (حدود 3 جلسه) به شما توصیه شود.

48 min

دوره بهبودی بعد از پی آر پی (PRP)

  • عوارض جانبی درمان صورت PRP بسیار خفیف است؛ زیرا بعید است که بدن نسبت به مواد خود واکنش نامطلوب نشان دهد. 
  • هیچ دوران نقاهتی برای روش PRP وجود ندارد؛ زیرا پس از تزریق خبری از حساسیت یا دردی نیست. 
  • ممکن است در دو روز اول پس از درمان، خارش خفیفی داشته باشید. تورم خفیف، قرمزی یا سوزش نیز در نواحی که تزریق پی آر پی (PRP) انجام می‌شود انتظار می‌رود. 
  • احتمال کبودی نیز وجود دارد؛ اما در عرض چند روز از بین می‌رود.

نتایج پی آر پی

اولین نتیجه قابل‌توجه درمان، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست است. سپس، پوست از نظر تن و بافت شروع به تغییر و بهبودی می‌کند. نتایج نهایی ظرف دو هفته ظاهر می‌شوند. اگر درمان روی پوست سر شما انجام شود، ممکن است انتظار داشته باشید که در عرض چند هفته پس از تزریق اولین نشانه‌های بهبود را روی موهای خود مشاهده کنید.  با این‌حال، حدود 3 تا 8 ماه طول می‌کشد تا نتایج کامل را ببینید.

پی ار پی

همه درمان‌های غیرتهاجمی دارای یک عنصر کوچک خطر هستند، به همین دلیل است که ما در کلینیک آمون تنها پس از مشاوره حضوری، درمان‌ها را انجام می‌دهیم.  طی جلسه مشاوره شما را ارزیابی می‌کنیم و احتیاط‌ها و تناقضات این روش را به‌تفصیل شرح می‌دهیم.

تزریق پی آر پی یا پلاکت درمانی چقدر موثر است؟

مشتریان معمولاً پس از انجام PRP اثرات فوری آن را احساس می‌کنند و طی چند هفته آینده کلاژن شروع به رشد کرده و سلول‌های سالم بیشتری را در زیر پوست تولید می‌کند. در آن زمان است که نتایج بهینه احساس می‌شود.

آیا این روش نیاز به تکرار دارد؟

بسته به ناحیه تحت درمان، ممکن است تکرار درمان برای ادامه اثرات موردنظر ضروری باشد.  روش‌های جوان‌سازی صورت بسته به نوع درمان، ممکن است به 1 تا 3 جلسه درمان در سال نیاز داشته باشند. برای دریافت بهترین نتیجه، بهتر است تمام جلسات انجام شود.

چه کسانی نباید پی آر پی انجام دهند؟

مانند اکثر روش‌های زیبایی، بهترین کاندید، خانم‌هایی هستند که باردار و شیرده نیستند یا قصد باردار شدن ندارند. علاوه بر این، درمان پی آر پی (PRP) برای افرادی که تحت درمان با رقیق‌کننده‌های خون هستند، از بیماری‌های خودایمنی رنج می‌برند، یا مبتلا به هر نوع سرطان، کم‌خونی شدید، تعداد پلاکت پایین، عملکرد غیرطبیعی پلاکت‌ها و عفونت سیستمیک فعال هستند، توصیه نمی‌شود. 

درمان‌ PRP، جوان‌سازی طولانی‌ مدت و مؤثر پوست را از طریق پلاکت‌های بدن و فرایندهای طبیعی به مشتریان ارائه می‌دهد.

46 min

توصیه‌های قبل از پی آر پی

برای اطمینان از دریافت بهترین نتایج ممکن، آماده‌سازی قبل از درمان، بخشی حیاتی از روند است.

  • پوست را با رژیم مراقبت از پوست توصیه شده آماده کنید.
  • 48 ساعت قبل از درمان از اپیلاسیون یا لیزر خودداری کنید.
  • اگر از هر محصول حاوی ویتامین A، گلیکولیک (یا هر ماده لایه بردار) به‌عنوان بخشی از رژیم مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، به شما توصیه می‌شود که هفت روز قبل از درمان استفاده نکنید.
  • 48 ساعت قبل از درمان از مصرف داروهای ضدالتهاب (مانند ایبوپروفن/آسپرین) و همچنین الکل خودداری کنید.

مراقبت‌های بعد از پی آر پی

برای به حداکثر رساندن نتایج، حداقل به مدت 5 ساعت پس از استفاده از PRP روی پوست، این کارها را انجام ندهید:

  • پوست خود را نشویید.
  • ناحیه یا قسمت‌های تحت درمان را در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید.
  • در فعالیت‌هایی شرکت نکنید که شما را خیس می‌کنند یا باعث می‌شوند عرق کنید مثل سشوار، قرارگرفتن در معرض نور خورشید، سونا، اتاق بخار، جکوزی و دوش بسیار داغ.
45 min

درمان صورت PRP چه تفاوتی با سایر تزریقات یا فیلرها دارد؟

PRP کلاژن پوست شما را تحریک می‌کند تا جوان‌سازی انجام شود. در مقابل فیلرهای اسید هیالورونیک با استفاده از مواد جامد که خطوط و چین‌های پوستی صورت را پر می‌کنند، کار می‌کنند. این فیلرها برای نرم کردن خطوط عمیق‌تر مانند چین‌های اطراف دهان یا حجیم شدن لب‌ها استفاده می‌شوند. 

آنها معمولاً بین 6 تا 18 ماه ماندگاری دارند و درمان‌های مکرر برای پرکردن مجدد ناحیه موردنیاز است. روش درمانی PRP برای حجم دادن به‌صورت، پرکردن فرورفتگی‌های گونه، نرم کردن گودی‌های چشم، بهبود حالت کلی صورت، سفت شدن بافت پوست و پرکردن مناطقی که فیلرهایی اسید هیالورونیک نمی‌توانند آن را انجام دهند، مؤثرتر است.

تزریق پی آر پی در مقابل مزوتراپی

  • PRP و مزوتراپی روش‌های غیر جراحی جدیدی هستند که برای جوان‌سازی پوست، درمان آلوپسی، ریزش مو یا نازک شدن مو معرفی شده‌اند.
  • PRP از خون خود بیمار برای جوان‌سازی و تقویت رشد مو استفاده می‌کند و مزوتراپی از یک محلول مغذی.
  • نتایج هر دو روش طبیعی و طولانی‌مدت است. هر دوی آنها دوره نقاهت ندارند یا دوره‌ها کوتاه هستند.
  • تنها تفاوت این است که مزوتراپی ممکن است کمی بیشتر از درمان PRP هزینه داشته باشد (قیمت پی آر پی کمتر است). 

در مجموع، بسته به شرایط و نیاز شما، پزشک می‌تواند بهترین روش را به شما توصیه کند.

44 min

کلینیک آمون، بهترین مرکز پی آر پی

در کلینیک آمون، مشاوره قبل از شروع هر روشی از اهمیت بالایی برخوردار است. طی مشاوره با دکتر علیرضا یارقلی و دکتر پروین متوسلین، متخصصان ماهر و باتجربه مجموعه، نیازهای شما شناسایی شده و برای آنها راه‌کارهای درجه یک خواهد داشت.

متخصصان در تمام مراحل شما را راهنمایی می‌کنند و همه چیز را با جزئیات توضیح می‌دهند. این به بیماران در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد روش کمک می‌کند.

کلینیک آمون قویاً به شفافیت اعتقاد دارد و ازاین‌ رو ما همه چیز مربوط به روش پی آر پی (PRP) از جمله نتیجه قابل دستیابی را توضیح می‌دهیم. 

مشاوره می‌تواند یک ‌لحظه حیاتی قبل از هر عملی باشد؛ زیرا بیمار سطح راحتی خود را با پزشک را تجزیه‌ و تحلیل می‌نماید و تمام جنبه‌هایی را که مستلزم انجام این روش است درک کند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

کلام آخر

در این مقاله با مزایای PRP برای جوان‌سازی پوست و رشد مو آشنا شدید. این درمان یک گزینه کم‌خطر برای کسانی است که از درمان‌های مبتنی بر جراحی و دارو اجتناب می‌کنند. برای اطمینان از دریافت بهترین نتیجه، بهتر است به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید.  کلینیک آمون با کادری مجرب و محیطی کاملاً حرفه‌ای و بهداشتی، خدمات PRP را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

پی آر پی یک روش غیر جراحی است که در آن از پلاکت‌های حاوی عوامل رشد برای تجدید یا ترمیم بافت‌ها استفاده می‌شود. در پوست‌شناسی برای تحریک کلاژن، تجدید پوست و رشد مو استفاده می‌شود و برای درمان شرایطی نظیر آکنه، ریزش مو، لک‌های پوستی، جای زخم آکنه و پیری ناشی از نور استفاده می‌شود.

پی آر پی حاوی عوامل رشد و سیتوکین‌هایی است که توانایی بدن را برای ترمیم و بازسازی افزایش می‌دهد و به ترویج رشد مو کمک می‌کند و ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند. برای درمان شرایطی مانند سیاهی زیر چشم، بازسازی صورت، نازک شدن مو و ریزش مو استفاده می‌شود.

  • درمان پی آر پی معمولاً حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. اگرچه تزریق ممکن است کمی ناراحت کننده باشد، اما اکثر افراد آن را قابل تحمل می‌یابند، با زمان بهبودی متفاوت برای هر فرد، اما معمولاً بدون نیاز به استراحت است و می‌توان بعد از 48 ساعت به روال عادی برگشت.

خطرات مرتبط با پی آر پی حداقل است و ممکن است شامل کبودی، تورم یا درد در محل تزریق باشد. از آنجایی که پی آر پی از خون خود فرد به دست می‌آید، خطر عفونت یا واکنش‌های آلرژیک کم است. بیشتر طرح‌های بیمه پی آر پی را به عنوان یک درمان زیبایی در نظر می‌گیرند و آن را پوشش نمی‌دهند.

  •  

PRP contains growth factors and cytokines that enhance the body’s ability to repair and regenerate, promoting hair growth and potentially stopping hair loss. It can treat conditions like dark circles under the eyes, facial rejuvenation, hair thinning, and loss, among others​​​​.

For hair loss, PRP is harvested from the patient’s blood, concentrated through centrifugation, and injected into the scalp areas experiencing hair loss​​. For facial rejuvenation, often called a “vampire facial,” the patient’s own platelets are applied topically and injected into the face, sometimes combined with microneedling​​.

نوشته‌های مشابه در حوزه جوانسازی

به این مطلب چقدر امتیاز می‌دهید؟

تعداد امتیاز مورد نظر خودتون را اتخاب کنید

میانگین امتیازها 4.1 / 5. تعداد رای‌ها : 150

دیدگاهتان را بنویسید