بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > جوانسازی پوست : روش های جوانسازی صورت

روش‌های جوانسازی صورت

جوانسازی صورت

حتما تاکنون نام مزوتراپی، بوتاکس، لیفت، تزریق ژل و چربی یا میکرونیدلینگ، انواع دستگاه ها و… به گوشتان خورده است. این اسم‌ها در دنیای مدرن جزو کلمات پر تکرار محسوب می‌شوند چرا که بسیاری از افراد با استفاده از این روش‌ها به جوانسازی صورت خود می‌پردازند و درباره آنها تحقیق می‌کنند.

به طور کلی جوانسازی صورت را باید مجموعه‌ای از روش‌های درمانی دانست که برای بهبود ظاهری پوست انجام می‌شوند. پوست شما ممکن است به دلایل مختلفی همچون آفتاب سوختگی، اثرات جوش و آکنه، زخم‌ها و نشانه‌های طبیعی پیری و کهولت سن و… دچار آسیب شود و تصمیم بگیرید این آسیب را برطرف کنید. آنجاست که باید به سراغ یکی از روش‌های جوانسازی بروید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

در این مطلب قصد داریم درباره روش‌های جوانسازی صورت با شما صحبت کنیم ، اگر شما هم علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.  پیری پوست اتفاقی است که همه ما دیر یا زود آن را تجربه می‌کنیم زیرا هرچه سن بالا می‌رود، تولید کلاژن در بدن کم شده و بنابراین آسیب‌های پوستی بیشتر می‌شود. 

برخی از نشانه‌های پیری پوست

چین و چروک

عوامل زیادی همچون سن، سیگار کشیدن، حالت‌های تکراری صورت باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شوند اما رایج‌ترین و مهم‌ترین دلیل چین و چروک را باید همان افزایش سن و پیری دانست. چین و چروک ممکن است در بخش‌های مختلفی از صورت ایجاد شود که هر کدام علت خود را دارد.
علت چین و چروک دور چشم عواملی مانند اشعه ماورابنفش، سیگار و حرکات تکراری و همچنین لبخند زدن است. لبخند زدن باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم می‌شود که با افزایش سن این خطوط عمق بیشتری می‌گیرند.
چین و چروک دور لب به دلیل پوست نازکی که اطرافش دارد، اتفاق می‌افتد و عواملی همچون قرارگرفتن در معرض آفتاب، سیگار کشید و غیره  آن را تشدید می‌کند. چین و چروک گردن نیز به دلیل از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست ایجاد می‌شود. عواملی همچون خم کردن بیش از حد سر و استفاده نکردن از ضدآفتاب برای منطقه گردن این چین و چروک را تشدید می‌کند. درباره چین و چروک پیشانی نیز باید گفت، استرس و نگرانی اصلی‌ترین دلیل آن است. سیگار کشیدن و نخوردن آب کافی نیز این چین و چروک را تشدید می‌کند.

ژل خط خنده

کاهش حجم

هرچه که سن بالا برود، پروتئین‌های کلاژن و الاستین پوست در بدن کاهش پیدا می‌کند و پوست شل خواهد شد. چربی‌ای که زیر پوست در نواحی گونه، گیج‌گاه، چانه، بینی و چشم‌ها وجود دارد از بین می‌رود. این موارد در سنین بالای ۵۰-۶۰ سالگی تازه خود را نشان می‌دهند.
در واقع بهتر است، روش‌های جوانسازی صورت را زمانی انجام دهید که در سنین پایین‌تر هستید تا در پیری پوست تاخیر بیاندازد. به عبارت ساده‌تر، رو‌ش‌های جوانسازی صورت وقتی موثرند که در سنین پایین‌تر انجام شوند تا ظهور این علایم را به تاخیر بیندازند. شایع‌ترین محل‌های کاهش حجم در بدن محل‌های زیر هستند:

  • زیر چشم
  • گونه‌ها
  • زوایای فک و چانه
  • اطراف لب و بینی

تغییر لایه پوست

یکی دیگر از دلایل پیری پوست را باید تغییر در لایه‌ها دانست. به طور کلی پوست ما از سه لایه تشکیل زیر شده است:

  • لایه‌ سطحی اپی‌درم یا روپوست
  • لایه میانی یا درم
  • لایه‌ی زیرین، زیرپوست یا هیپودرم

در صورتی که تغییراتی در این لایه‌ها ایجاد شود، فرد به پیری پوست دچار خواهد شد.

تغییر خاصیت کشسانی

در پیری پوست، هم افتادن پوست اتفاق می‌افتد و هم از دست رفتن خاصیت کشانی. دلیل افتادگی را باید کاهش حجم ناشی از تحلیل رفتن چربی زیر پوست دانست که در بالا درباره‌اش حرف زدیم. از دست رفتن خاصیت کشسانی را باید ناشی از فرسودگی و تخریب رشته‌های کلاژن و الاستین دانست. شایع‌ترین محل‌های کاهش خاصیت کشسانی به شرح زیر هستند:

  • دور لب
  • کناره‌های فک
  • زیر چشم
  • پیشانی

انوع روش های جوانسازی صورت

برای جوانسازی صورت از روش‌های متنوعی می‌توان استفاده کرد. در ادامه رایج‌ترین این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

1. هایفوتراپی

هایفو را باید استفاده از امواج فراصوت با شدت بالا و به صورت متمرکز دانست که برای لیفت پوست از آن استفاده می‌شود. این روش را می‌توان جایگزین جراحی کرد. از امواج فراصوت تولید کلاژن و محکم شدن بافت پوست استفاده می‌کنند. درواقع تاباندن این امواج به پوست، باعث گرم شدن آن می‌شود و هنگامی که دمای پوست بیش از حد بالا برود، سلول‌ها برای مقابله با این خطر، کلاژن تولید می‌کنند. 

از هایفوتراپی برای کاهش عمق چین و چروک، کشیدن پوست گردن، گونه‌ها، ابروها، پلک‌ها و قفسه سینه استفاده می‌شود. این روش نسبت به جراحی هزینه و عوارض کمتری دارد.

2. آر اف فرکشنال

آر اف فرکشنال یکی از روش‌های جدید برای جوانسازی پوست به حساب می‌آید. این روش ایمنی و اثرگذاری بالایی دارد. مکانیسم آر اف فرکشنال، شبیه به روش هایفوتراپی عمل می‌کند و با کمک افزایش دمای پوست بدن را برای تولید کلاژن تحریک می‌کند.
در این روش پوست را به آرامی توسط سوزن و نیدل‌های بسیار نازک با روکش طلا سوراخ می‌کنند و از این طریق به بافت‌های زیرین، انرژی امواج رادیویی می‌فرستند.
از این روش برای از بین بردن چین و چروک‌ها، از بین بردن جای جوش، آکنه، دانه های آبله مرغان، آثار زخم؛ ترمیم حفره‌های بزرگ روی پوست و ترمیم بافت پوست استفاده می‌شود. این روش عوارض و درد کمی دارد و دوره نقاهت آن نیز کوتاه است.

۳. کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی را باید یکی از روش‌های غیرتهاجمی دانست که نیاز به جراحی ندارد. در این روش از یک دستگاه مخصوص برای تزریق کربن دی اکسید به زیر پوست استفاده می‌شود. از این روش می‌توان در بخش‌های مختلفی همچون پلک، گردن، صورت، دست‌ها، شکم، باسن و پاها استفاده کرد.
کربوکسی تراپی برای درمان ترک‌های پوستی، از بین بردن چین و چروک، درمان سلولیت و رفع گودی زیر چشم استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از این روش می‌توان به بدون عوارض بودن و قابلیت استفاده‌اش در بخش‌های مختلف اشاره کرد.

۴. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ را باید یکی دیگر از روش‌های جوانسازی صورت دانست که در آن با سوزن‌های بسیار ریز زخم‌های کوچکی در پوست ایجاد می‌کنند. این زخم‌ها بدن را تحریک به تولید کلاژن می‌کند و کلاژن‌ها نیز بافت پوست را قوی‌تر می‌نمایند.
این روش برای حل مشکلاتی مانند جای جوش و آکنه، ریزش مو، ترک‌های پوستی، چین و چروک‌ها، جای زخم‌ها و لکه‌های پوستی استفاده می‌شود. از مزایای میکرونیددلینگ می‌توان به قیمت ارزان‌ترش نسبت به دیگر انواع روش‌های جوانسازی اشاره کرد.

میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ

۵. میکرودرم ابریژن

روش های رایج لایه برداری و جوانسازی صورت را باید میکرودرم ابریژن دانست. در این روش کریستال‌های کوچکی باید روی پوست مالش داده شود تا لایه‌برداری از سطح پوست انجام شود. 
مزیت اصلی این روش را باید ایمن بودنش برای هر جنس پوست و نداشتن عوارض دانست. از روش میکرودرم ابریژن برای ترمیم زخم‌ها، لکه‌های پوستی، بافت غیرطبیعی پوست، جای جوش، ملانوما و آثار پیری استفاده می‌شود.
درواقع این روش را باید نوع دیگری از روش درم ابریژن دانست که نسبت به آن عوارض بسیار کمتری دارد. بعد از انجام میکرودرم ابریژن ممکن است تا چند روز عوارضی مانند احساس سوزش، ورم و قرمز شدن پوست و کبود شدن را داشته باشید که به سرعت از بین می‌رود.

مقالات مرتبط :

7. مزوتراپی

در روش مزوتراپی مانند بسیاری دیگر از روش‌های جوانسازی، سوزن‌های بسیار ریز تزریق می‌کنند. در مزوتراپی از ترکیبات مختلفی همچون فاکتورهای رشد، پپتیدها، آمینواسیدها، ویتامین‌ها، نوکلئیک اسیدها و هیالورونیک اسید، برای جوانسازی صورت و ترمیم آسیب های پوستی استفاده می‌شود.
این ترکیبات می‌تواند پوست را برای تولید کلاژن تحریک کنند. مزوتراپی می‌تواند به از بین بردن لکه‌های پوستی کمک کند، اگر پزشک تشخیص داد که مزوتراپی روش ایمنی برای شماست، می‌توانید آن را انجام دهید.

8. تزریق بوتاکس

بوتاکس نوعی سم است که باعث ضعیف شدن عضلات می‌شود و نوعی پروتئین است که از سم بوتولینیوم مشتق شده و از از باکتری کلستریدیم تولید می‌شود.اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم بوتاکس یک سم فلج کننده است که اگر در مقداری صحیح استفاده شود می‌تواند به جوانسازی صورت کمک کند.
در این روش امکان دارد عوارضی همچون خشکی چشم، درد خفیف، بی حسی در بیمار دیده شود. از کاربردهای روش بوتاکس می‌توان به از بین بردن چین و چرک بین ابرو( خط اخم)، از بین بردن چین و چروک اطراف چشم، از بین بردن خط‌ها و چین‌های افقی موجود در پیشانی، از بین بردن خطوط گوشه‌های دهان اشاره کرد.

9. تزریق پرکننده های پوستی یا فیلرها

یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی که برای جوانسازی صورت از آن استفاده می‌کنند، تزریق فیلرها و پرکننده‌های پوستی است. از این روش معمولا برای برطرف کردن نقوص و رفع افتادگی ها،فرو رفتگی ها صورت استفاده می‌کنند و انواع آنها نیز به شرح زیر است:

ژل ها (تزریق ژل)

ژل‌ها خود به انواع مختلف ژل کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، ژل اسید هیالورونیک، ژل پلی آلکیلیمید، ژل پلی لاکتیک اسید تقسیم می‌شود.

تزریق چربی به عنوان پر کننده

نوع دیگر پر کننده‌ها را چربی‌ها تشکیل می‌دهند. معمولا این چربی‌ها را از بافت شکم یا باسن استخراج می‌کنند، سپس آنها را به صورت فرد پیوند می‌زنند. این چربی‌ها برای اینکه بتواند سالم بمانند باید گردش خون داشته باشند. 
گاهی امکان دارد نتیجه پیوند و تزریق چربی آن چیزی نباشد که انتظارش را دارید. برای اینکه به نتیجه مورد نظرتان دست پیدا کنید باید این تزریق را  چندین بار شارژ کنید.

تزریق ژل
دکتر علیرضا یارقلی

10. بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

بیشتر افراد کمی که به سنشان اضافه می‌شود، به چین و چروک‌های صورتشان حساس می‌شوند و روش‌های مختلفی را برای برطرف کردن آن امتحان می‌کنند. یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که با افزایش سن بروز پیدا می‌کند افتادگی پلک است. برای حل این مشکل می‌توان از روش بلفارستی استفاده کرد.
در این روش بافت‌های اضافی اطراف چشم شامل پوست و چربی برداشته می‌شود. بلفاروپلاستی (جراحی پلک) امکان دارد برای پلک بالایی، پلک پایینی یا هر دو باشد.
این روش برای افرادی که سنشان بیشتر از ۳۵ سال است یا به هر دلیل دیگری افتادگی پلک دارند، بیشتر به سراغ این روش می‌روند. بلفاروپلاستی برای درمان افتادگی پوست پلک‌ها، حذف چربی اضافی که به شکل پف در زیر چشم تجمع پیدا می‌کند، صاف شدن چین و چروک‌های ظریف در پلک‌های بالا یا پایین، کمک به بهبود بینایی زیرا در برخی مواقع، افتادگی پلک می تواند میدان بینایی را مختل کند و زیبایی صورت و چشم ها استفاده می‌شود.

11. لیفت

لیفت صورت را باید یکی دیگر از روش‌های جوانسازی و زیبایی دانست که افراد زیادی از سرتاسر دنیا از این روش زیبایی استفاده می‌کنند. لیفت با پنج روش اصلی انجام می‌شود که این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • لیفت با نخ
  • لیفت با بوتاکس
  • لیفت با ژل
  • لیفت با تزریق چربی
  • لیفت با جراحی

لیفت را می‌توان برای کل بدن انجام داد. این روش بیشتر برای صورت و گردن کاربرد دارد. لیفت پیشانی و ابرو، لیفت گونه، لیفت شقیقه، لیفت بینی، لیفت سینه، لیفت چشم،لیفت مژه، لیفت ران و بازو و لیفت باسن نیز طرفداران زیادی دارد.

12. هیدرودرم ابریژن

یکی از روش‌های نوین جوانسازی پوست است که با استفاده از فناوری هیدرو (آب) برای حذف لایه‌های سطحی و مرده پوست کار می‌کند. این روش به ویژه برای افرادی توصیه می‌شود که پوست حساسی دارند اما به دنبال یک روش برای پاکسازی و یکدست‌سازی پوست هستند. هیدرودرم ابریژن با مکنده‌ای با نوک تیز کار می‌کند تا سطح پوست را خراش دهد و لایه‌های میکرونی مرده را از روی پوست بکشد. این روش به زیباسازی و جوانسازی پوست بدن کمک می‌کند و باعث لایه‌برداری و آبرسانی بافت پوست می‌شود.

زاویه سازی صورت

چند روش خانگی برای جوانسازی صورت

برای جوانسازی صورت روش‌های خانگی هم وجود دارد و که اگرچه تاثیرشان کمتر از روش‌های بالاست اما اگر از جوانی به صورت مدام آنها را انجام دهید حتما تاثیر بسیار خوبی روی پوستتان خواهد گذاشت. در ادامه برخی از این روش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • مصرف زردچوبه
  • مصرف ویتامین دی به اندازه کافی
  • مصرف امگا ۳
  • ماساژ
  • ماسک
  • روغن آووکادو
  • روغن آرگان
  • اسکراب قهوه
  • آلوئه‌ورا
  • ماسک صورت تخم‌مرغ
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات
  • چای سبز
  • کرم سفت‌کننده پوست

کلام آخر

11 روش برای جوانسازی صورت و پوست استفاده می‌شود را به شما معرفی کردیم و درباره نشانه‌های پیری پوست حرف زدیم. اگر نکته دیگری در این باره وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد و یا اگر تجربه انجام یکی از این روش‌ها را دارید، آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

به این مطلب چقدر امتیاز می‌دهید؟

تعداد امتیاز مورد نظر خودتون را اتخاب کنید

میانگین امتیازها 4.9 / 5. تعداد رای‌ها : 754

دیدگاهتان را بنویسید